MOTTO

Niciodată nu luati ceea ce spun drept literă de evanghelie, a spus Maestrul. Sunt om, ceea ce înseamnă că fac greşeli. Experimentati voi insiva şi atunci veti cunoaste adevarul spuselor mele!

joi, 10 iulie 2008

Despre Spirit

Pentru yoghin, Spiritul exista in noi, dar si in afara noastra. Experimentat in transcendenta, Spiritul este Unic. Experimentat in lumea manifestata, Spiritul este Fiinta Suprema, Creatorul tuturor fiintelor existente. Si cum Spiritul nu putea crea ceva diferit, in mod esential, de el insusi, atunci fieare fiinta este la modul esential "parte" din Spirit. Relatia dintre constiinta yoghinului si Constiinta Suprema este una dinamica, activa. Yoghinul nu crede in Spirit, ci alege sa traiasca in El. Pentru el, existenta Spiritului nu este o problema de credinta, ci o problema de relatie, de interactiune. Daca lipseste interactiunea constienta, activa, dintre constiinta si Spirit, atunci lipseste ceva esential din viata sa si yoghinul nu este decat o fiinta umana obisnuita, care-si petrece viata inconjurat de credinte, imaginatie, visuri si alte limitari.

miercuri, 9 iulie 2008

Despre meditatie

Sigur ca, fiecare dintre noi avanseaza treptat catre samadhi si libertate. De exemplu, primele meditatii vor fi eforturi pentru a atinge dharana. Apoi urmeaza eforturile pentru dhyana. Si tot asa... Dar orice meditatie este un efort al constiintei. De aceea, orice pas pe care-l facem catre COnstiinta Unica, ne aduce zece pasi pe care Aceasta ii face catre noi!

Samyama - Meditatia

Samyama = Dharana+Dhyana+Samadhi. Samyama este meditatia. Este procesul prin care Yoghinul se cunoaste pe sine si lumea in care traieste. Samyama este procesul prin care Yoghinul ajunge sa controleze si sa se detaseze de tot ceea ce ii inlantuie constiinta. Prin samyama, Yoghinul ajunge sa fiinteze Liber, alaturi de Creatorul lui.

Samadhi - Constiinta Unica

Samadhi este ultima etapa a procesului meditativ. Dupa trairea starii de unitate dintre constiinta sa si existenta obiectului asupra care mediteaza, yoghinul experimenteaza starea de unitate intru constiinta a tuturor fiintelor care exista, in substantialitatea lor, separat unele de altele. Ajungi sa traiesti nemijlocit starea de constiinta unica, substrat al intregii lumi - stare care are a esenta extazul divin al constiintei complet eliberate.

Dhyana

Dharana-Dhyana-Samadhi sunt trei stari succesive ale procesului meditativ. Ele sunt "cuprinse" de Patanjali intr-un singur termen: samyama. Dhyana este trairea starii de unitate dintre subiectul care mediteaza - obiectul meditatiei sale - cunoasterea acestuia. Aceasta stare de fuziune apare la nivelul constiintei celui care mediteaza si reprezinta sa traiesti in simultaneitate (paradoxal pentru mintea noastra) atat ca tine, cat si ca obiectul meditatiei tale. Fiind (sau devenind) obiectul meditatiei, ajungi astfel sa cunosti nemijlocit aproape totul despre el.